מסילת ישרים / רבי חיים משה לוצאטו הרמח"ל
מהדורה מנוקדת, מחולקת לפסקאות ובאותיות מאירות עיניים. בפורמט גדול.
מסילת ישרים הינו ספר מוסר, תיקון מידות והדרכה להתקרבות לה' שנכתב על ידי הרמח"ל ונדפס לראשונה באמסטרדם בשנת ה'ת"ק(1740). הספר התקבל כספר יסוד בתורת המוסר בכל קהילות ישראל והודפס פעמים רבות במהדורות שונות. הגר"א ראה בו הופעת אור חדש בעולם ואמר שאם היה הרמח"ל בחייו - היה הולך ברגל לקבל את פניו. רבי נחמן מברסלב הורה לרוצים להיכנס לעבודת השם ללמוד בספר זה. הספר בנוי באופן שיטתי והדרגתי, במסלול של עלייה ממדרגה למדרגה. כשבכל מדרגה רוחנית הוא מגדיר את מהותה, הדברים שמקרבים אליה והדברים שגורמים להתרחק ממנה
מקורות הידע והסמכות המרכזיים הם פסוקי התנ"ך ומאמרי חז"ל. יחד עם זאת, פעמים רבות מובאות בספר טענות שמבוססות על ההגיון האנושי הפשוט. הספר מתבלט במיוחד בעריכתו המופתית, וכן בדרך הייחודית שבה הוא שואב מתוך המקורות - שבדרך כלל משמשים ללימודי הלכה - תכנים של מוסר ותיקון המידות.
הרמח"ל סידר את הספר על פי ברייתא מפורסמת בתלמוד הבבלי:
"אמר ר' פנחס בן יאיר: תורה מביאה לידי זהירות, זהירות מביאה לידי זריזות, זריזות מביאה לידי נקיות, נקיות מביאה לידי פרישות, פרישות מביאה לידי טהרה, טהרה מביאה לידי חסידות, חסידות מביאה לידי ענוה, ענוה מביאה לידי יראת חטא, יראת חטא מביאה לידי קדושה, קדושה מביאה לידי רוח הקודש, רוח הקודש מביאה לידי תחיית המתים".
מטרת הספר : "החיבור הזה לא חיברתיו ללמד לבני האדם את אשר לא ידעו, אלא להזכירם את הידוע ומפורסם אצלם פרסום גדול...אלא שכפי רוב פרסומם (של הדברים)...כך ההעלם (=ההתעלמות) מהם מצוי מאוד והשכחה רבה". הרמח"ל כואב את הזנחת לימוד המוסר לטובת העיון והפלפול ההלכתי בגלל הטעות הנפוצה שבשל כך שהדברים מפורסמים אין צורך לשננם, אולם האמת היא שלמרות שהמידות הטובות טבועות באדם, יש צורך לפתחם ולהשלימם על ידי חזרה והתעמקות בלימוד המוסר.
לאחר ההקדמה והפרק הראשון הכללי, מסודר הספר בקבוצות של 3-4 פרקים על פי הסדר של המידות בברייתא של ר' פנחס בן יאיר מן הזהירות ועד לקדושה. הרמח"ל מבאר כל מידה ממידות הברייתא בפרק אחד, מפרט את חלקיה בפרק שאחריו ומביא את דרכי קנינה של המידה הטובה ואת הגורמים להפסדתה המונעים את האדם מלרכוש לעצמו מידה זו בפרקים שאחר כך.
בסך הכול יש בספר 26 פרקים כאשר חציו הראשון של הספר בפרקים א' – י"ב (במידות זהירות, זריזות, נקיות) "הוא מה שמצטרך אל האדם לשיהיה צדיק ומכאן והלאה הוא לשיהיה חסיד" (שם, תחילת פרק י"ג). כאשר הדרכת האדם להיות צדיק היא הדרכה משותפת לכל ישראל וההדרכה לחסידות היא פרטית אינדיבידואלית לכל אדם על פי אופיו וכשרונותיו.